tisdag 7 april 2020

Isolerade tankar...

Jag träffar inte speciellt många människor just nu, mest kommunikation, så att säja, blir via facebook och Youtube klipp. Jag lyssnar inte på nyheter och läser inte tidningar, den rädslan, jag upplever att de försöker framkalla, tror jag försämrar mitt immunförsvar snarare än att de på något sätt skulle trygga mig i att de vet vad de gör, där uppe på toppen. Jag håller mej hemma, går promenader i skogen, håller avstånd till folk och tvättar händerna, jag tar mitt samhälleliga ansvar. Blir det några nya inskränkningar eller lagar lever jag i trygg förvissning om att jag kommer att bli varse dem.

Som sagt mycket Youtubeklipp, nya värdegrunder, som jag inte vetat om, inte trott fanns, dyker upp. Jag, som är mycket auktoritärt uppfostrad, där vare sig föräldrar, lärare, prästen eller doktorn fick ifrågasättas, lyssnar och suger in all den nya informationen, konspirationsteorier, som många benämner det, alternativa kunskaper...
Mycket förstärker de funderingar jag alltid haft, varför fungerar det mesta dåligt eller halvdant, varför är många lösningar kortsiktiga, felaktiga, utstrålar människoförakt, ger noll stabilitet? Mycket borde gå att göra så mycket bättre OM man verkligen ville och hade vårt bästa för ögonen, om vi som individer, var och en, upplevdes vara värda omtanke och kärlek.

Jag tror det är fler än jag som är uppfostrade i att inte ifrågasätta, eller i alla fall inte gå utanför boxens gränser, ifrågasätta lagom, trötta ut sig med slå luftsvingar liksom.

Så från att varit erbjuden en lunchmeny bestående av en rätt där jag kunnat välja ketchup eller senap, salt eller peppar, står jag nu inför ett dignande smörgåsbord. Men jag är ju inte van att tänka kritiskt mer än till en viss grad och jag vill ju inte få epitet foliehatt eller allmänt skruvad, en rädsla jag troligen delar med många andra...
Där kommer min andlighet in, att inte överväldigas av alla information, utan ge mig tid att meditera, reflektera, promenera, låta mitt hjärta vara med i samklang med hjärnan, använda Gregg Brandens kunskaper...och lita på min intuition.

Just nu är ovissheten och maktlösheten på topp, vi sitter isolerade i hela världen och undrar vad som pågår. Våra ögon och öron är olika mycket öppnade, vi fokuserar på olika saker och vi agerar på olika sätt, och ingen har en aning. Ingen kan slå sig för bröstet och utropa sig till sanningssägare. Ändå känns det som många gör det och för osäkra auktoritetstrogna individer är det lätt att följa. I så många år, generationer, har vi tänkt som vi blivit lärda från barnsben, dvs ifrågasätt lagom eller inte alls, varit politiskt korrekt.
Kanske det är dags att vara lite wild and crazy och hänga på världens tillstånd. Smaka på olika rätter, förkasta eller ta till dig, men inte vara rädda att prova och inte bry dig om vilka rätter grannen föredrar, utan tillåta dig att utveckla din egen smak, förankrad inom dig själv.

Mina tankar; en gråmulen tisdagsförmiddag med föraning om en vår!


2 kommentarer:

  1. Väl skrivet👍🏻 Jag gör som du och håller avstånd, speciellt till de viktiga i mitt liv. Håller mig från information som ger mig ont i magen (så gott det går). Det händer mycket i tankeverksamheten och jag tänker på det tillståndet som många äldre hamnar i sent i livet då de oftast i tystnad tänker tillbaka på sina liv, det hamnar jag i nu. Skulle önska att jag istället kunde fånga dagen och meditera, lukta på blommorna men det är svårt när både en själv och ens närmaste måste befinna sig i samhället. Kram på dig❤️ /Milton

    SvaraRadera
  2. Hej min vän, jag läser din fina text tidigt på morgonen då jag borde ha sovit djupt....
    Jag tänker att vi alla försöker hitta någon form av trygghet, stabilitet i den här tiden av osäkerhet och ovisshet. Själv hanterar jag det som jag brukar göra med svåra saker, jag skärmar av mig och går upp i något som jag älskar och som har gett mig tröst så länge som jag minns, min trädgård. Där finns möjlighet till hårt kroppsarbete, reflektion och ren och skär njutning och jag upplever att jag får en sund distans till allt som verkar så otroligt viktigt just nu, men som egentligen bara är en kort sekund av det stora hela
    Kram Ingrid

    SvaraRadera