torsdag 16 maj 2019

Jag har skickat efter boken om naturens juridiska rättigheter. Jag tycker absolut att det är ett steg i rätt riktning, men varför i hela friden ska inte samma gälla för djuren omkring oss? I går såg jag minst 20 små kalvar, som tagits ifrån sina mödrar, för att vi ska ha mjölken. Det gjorde så ont i hjärtat att se hur de kröp ihop bredvid varann, lite tilltufsade och förvirrade.

Det förhållningssätt, som gäller nu, där djur används som billiga produkter, helt i vårt våld, där marken manipuleras med olika produkter för kortsiktiga vinster, det speglar en kall och grym värld, där pengarna styr.
Ändå vet vi vilken positiv inverkan djur och natur har på oss, vi behöver bara komma utanför centrum i städerna, utanför trappen på landet, så sjunker pulsen och axlarna...och ljuset tänds
i våra ögon.
Större delen av mänskligheten tror jag förstår det här och gör sitt bästa för att i någon mån leva i harmoni med moder Jord. Men i maktens, och till stor del männens, korridorer finns inte plats för empati, omsorg eller omtanke. Där styr de kortsiktiga behoven; pengarna, maktbegäret, prestigen, girigheten och känslokylan.
Vi, som förstår är fler, men tidigare tystare och framförallt inte med tillgång till pengarna på samma sätt. Men nu händer något, runt om i världen, fredliga sammanslutningar som växer och växer; på mindre än ett år har  fridays for future, extinctionrebbelion med flera etablerat sig i vårt medvetande. På mindre än ett år har Greta Thunberg fått med sig unga över hela världen i återkommande fredliga demonstrationer.
Något har hänt, andra energier har börjat få övertag, ett annat ljus...vi är fler och fler som får upp ögonen för de manipulationer vi utsätts för. För det är ju inte bara djur och natur, som utnyttjas av våra makthavare, även vi tvingas leva i en allt kärvare miljö. Men nu vänder det, vi så kallade gräsrötter reser oss, för varje vecka är det fler och fler, som väljer bort det materialistiska samhället. Fler och fler väljer att köpa begagnat, äta mindre kött, väljer mat som haft ett bra liv, väljer samhörighet framför tävling, väljer omtanke framför egennytta.














1 kommentar:

  1. Jag tror du har rätt i det att det vänder nu. Iaf i vad vi kallar Västvärlden. Men för övrigt tycker jag det känns mörkt. Fler och fler ledare med diktatoriska böjelser och bakåtsträvare. Tror tyvärr inte att de kommer att göra mycket för djur och natur. Inte för vanliga människan heller. Jag hoppas att jag har fel. Jag måste försöka tänka mer positivt. Men det är så svårt. Kram från Ethel

    SvaraRadera