onsdag 3 januari 2024

Ett nytt år


 Idag är tredje dagen på det nya året, jag har just kommit hem från Halland och min kärlek. Lugna opretentiösa dagar ligger bakom mej, tomheten är kännbar.

Jag trivs sämre och sämre i Örebro, det enda, som håller mej kvar är barn och barnbarn. Mitt hjärta värms av umgänget med dem och jag har en känsla av att jag betyder något för dem, att överge dem när de fortfarande behöver mej känns ogörligt.

Men dagarna är nästan alltid tunga och jag ser sällan något ljus, mer o mer sällan spritter kroppen till. Jovisst åldern gör väl sitt, men detta mörker…

Jag blir hjälpt av att öva och studera Falun Gong, kortvarigt skingras de mörka skyarna, kortvarigt kommer lusten och glädjen tillbaka. Men inte heller där finner jag de positiva energierna fullt ut. Kanske är jag inte tillräckligt flitig ännu?

Snön virvlar in på balkongen, lådor med kläder, som ska skänkas bort, står klara vid ytterdörren. 2024 ska bli ett år då det ska rensas och skapas nytt, gamla energier ska vädras ut. Nya rutiner, nya vanor ska kultiveras fram. Håglösheten, mörkret ska jagas på flykt, alltför länge har demonerna fått husera och suga kraft från mig. 

Jag ska lämna behovet av bekräftelse, samtycke, vackra ord och söka min egen väg fullt ut. Jag ska ta tillbaka min styrka, min ljusa energi, min kreativitet, det som längst inne är jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar