fredag 6 november 2020

Om vi inte polariserade...

 Vi lever just nu i en tid av motsättningar på hög nivå, de som litar på de styrande och deras utsagor och de som inte litar på dem. Egentligen är det inte mer än så, men detta leder till en aldrig skådad polarisering. Kanske inte i de stora delarna av världen, där man tidigare och även nu har fått känna på hur hårt de styrande kan gå fram om de inte blir åtlydda.

I Sverige lever vi fortfarande mer skyddat, man rekommenderar oss, och litar sedan på att vi själva håller ordning på varann. Å det fungerar säkert nöjaktigt fortfarande, vi håller koll på varann; ringer polisen om några verkar vara för många i en lokal, skriver indignerade uppmaningar på Facebook om att vi följa de styrandes uppmaningar, hur ologiska de än kan upplevas. Vi blir frustrerade på varann, inte de som är anledningen till frustrationen, familjer splittras, vänskaps säjs upp för att vi söker information på olika ställen och låter vår övertygelse, sann eller falsk, förstöra relationer, vänskap, släktskap.

Jag vill inte delta i detta, men blir en del, bara genom att jag står upp för min åsikt. Jag tvingar inte mina vänner, bekantar, Sveriges medborgare att tycka som jag. Jag bara ber om rätten att få yttra mig, trots att jag inte delar majoritetens syn på den verklighet vi lever i. Jag kan låta elakheter rinna av mig, att bli ombedd att kravla tillbaka under stenen jag kom från, eller att såna galningar som jag behöver man inte respektera, det kan jag leva med. Jag blir bara fundersam över hur den mår, som står för dessa uttalanden.

Jag är övertygad om, att börjar vi lyssna på varann och verkligen hör vad den andra/andre säjer, så finns det mer likheter än skillnader, om man möts en och en. Vi bär på samma oro, samma frustration, längtan efter något bättre, en kram, ett leende. 

Jag tänker fortsätta att stå upp för mig och mina livsval och åsikter, jag tänker fortsätta att le emot de jag möter, fortsätta att bemöta påhopp med kärlek och respekt. Jag kan bara hoppas på att fler och fler tänker så, för då fixar vi det här.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar